Skuteczny marketing za małe pieniądze!

Skuteczny marketing za małe pieniądze

10 sposobów jak wspierać sprzedaż w małych i średnich firmach?

Małe firmy zazwyczaj bardzo ostrożnie wydają środki na promocję a ich budżety są ograniczone. Większego znaczenia nabiera tu kreatywny pomysł, innowacyjne podejście i trafny wybór tych aktywności, które najlepiej spełniają założone cele – czy to sprzedażowe, czy wizerunkowe.

Oto kilka pomysłów, jakich narzędzi użyć, jeśli twój budżet jest ograniczony i szukasz dobrych pomysłów nie 25263224_lgenerujących dotkliwych kosztów.

1. Buduj bazy danych

Zapisz na stałe do swojego kalendarza zadanie polegające na budowaniu imiennej bazy danych twoich potencjalnych klientów. Stwórz jak najwęższe kryteria, które określają twoją grupę docelową i zastanów się, gdzie off-line i on-line możesz tych ludzi spotkać.

Jeśli działasz w B2B szukaj swoich potencjalnych klientów na portalach typu Linked In, GoldenLine. Sprawdź stanowisko i dane osoby, która może decydować o zakupie twojego produktu w firmie klienta. Zobacz do jakich grup dyskusyjnych należy, jakie wydawnictwa online subskrybuje. Dzięki takiej analizie podejmiesz lepsze decyzje wybierając kanał promocji.

Jeśli działasz na lokalnym rynku i sprzedajesz do klienta ostatecznego, wykorzystaj swoje kanały online do zbierania danych twoich klientów. Już po pierwszym wejściu na twoją stronę www zaoferuj rabat czy usługę dodatkową w promocji w zamian za zapisanie się na newslettera i pozostawienie telefonu oraz adresu email.  Jeśli wysyłasz/rozdajesz ulotki, uwzględnij w nich informację o określonym beneficie np. rabacie w zamian za zapisanie się na newsletter lub informacje o ofercie wysyłane sms-em.

2. Wykorzystuj portale społecznościowe do bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami

Wysyłanie dużej liczby informacji w portalach Linked In czy GoldenLine wymaga wykupienia rozszerzonego konta. Można jednak tę opłatę obejść i wysyłać wiadomości zupełnie za darmo. Da się to zrobić, jeśli należysz do tej samej grupy dyskusyjnej, do której należy osoba,  z którą chcesz się skontaktować. Przynależność do grup jest wprawdzie ograniczona, ale można się dowolnie do nich zapisywać i wypisywać, w zależności od potrzeb. Jeśli na portalach tych jest już reprezentatywna grupa twoich potencjalnych odbiorców warto rozważyć podniesienie statusu swojego konta tak, aby można było wysyłać zapytania ofertowe w bardziej masowy sposób.

3. Publikuj dobry content

Znajdź w Twoim zespole osobę, która ma tzw. lekkie pióro i w sposób systematyczny, konsekwentny twórzcie wartościowe treści. Zespołowo omówcie i wyszukajcie wątki poradnikowe, najlepsze praktyki, opisy case studies i trendy rynkowe najważniejsze dla waszej branży. Skatalogujcie listę top 10 i zacznijcie publikować. Piszcie z myślą o tym, żeby zainteresować czytelnika na tyle, aby udostępniał waszą treść dalej. Udostępnianie na portalach społecznościowych buduje waszym artykułom największy zasięg i dotarcie do największej liczby potencjalnych odbiorców.

Chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj też o pomysłach na kreatywną treść.

4. Twórz i publikuj instruktaże video

Tworzenie video nie musi kosztować fortuny. Można posłużyć się zwykłym smartphonem i stworzyć dobry film instruktażowy. Ważne jest to, aby nasz tok narracji był dobrze przemyślany a sposób nagrywania wykorzystywał kilka reguł, dzięki którym video będzie dobre jakościowo (porady dostępne tutaj). Warto skupić się na wyspecjalizowanych tematach – istotnych dla ekspertów twojej branży. Łatwiej zaistnieć w niszy niż w tzw. mainstreamie. Poza tym docierając do wyspecjalizowanej grupy, budujesz sobie marką wśród osób decyzyjnych, które mają większe przełożenie na zakup twojego produktu niż szeroka bliżej niezidentyfikowana publiczność.

5. Targetuj swoje reklamy

Jeśli już decydujesz się na płatną formę reklamy, wybieraj kanały, w którym możesz jak najlepiej zawęzić kryteria grupy docelowej. Duże możliwości targetowania reklam daje Linked In. Na Facebooku warto przyjrzeć się opcji budowy custom audience, w której możesz zaimportować do Facebooka bazę danych potencjalnych klientów, którą już posiadasz. Twoja reklama trafi wtedy do nich także w tym kanale. Jeśli masz już grono fanów, skorzystaj z opcji tworzenia grupy niestandardowej tzw. lookalike audience i do niej kieruj swoją reklamę. Jeśli decydujesz się na masowy e-mailing wybierz dobrego dostawcę baz danych (w B2C z pewnością nie jest to dostawca, który odsprzeda Ci swoje rekordy, tylko firma, która zrobi wysyłkę w twoim imieniu, nie dzieląc się całą bazą kontaktów) lub zbuduj własną bazę na zlecenie/wykorzystuj usługi firm, które najpierw tworzą bazę i przekazują Ci ją do wglądu a potem robią wysyłkę (w B2B skuteczniejsza będzie wysyłka na kilkaset a nie kilka tysięcy rekordów). Szeroko celowane wysyłki na tysiące rekordów rzadko dają wymierne efekty.

6. Remarketing

Przy niskich budżetach remarketing jest działaniem obowiązkowym. Klienci, którzy odwiedzili naszą stronę www powinni widzieć nasze reklamy poruszając się dalej w sieci. Według wszelkich badań skuteczność remarketingu jest największa ze wszystkich reklam on-line. Jeśli firma prowadzisz fanpage należy pamiętać o remarketingu na Facebooku.

7. Ambient marketing

Ambient marketing to niestandardowe pomysły na promocję – i tę w sieci, i tę w rzeczywistym świecie. Jeśli dysponujemy niskim budżetem, musi wygrać pomysłem, który zostanie zauważony. Prowadząc lokalną restaurację/usługi fryzjerskie czasami lepiej kupić 1.000 balonów i rozdawać je przed szkołami/przedszkolami w twojej okolicy niż wysyłać tysiące ulotek pocztą. W B2B pomysłem może być viralowy fim, mem, niestandardowa reklama w przestrzeni miejskiej itp.

8. Afiliacja

Obecnie powstało wiele platform afiliacyjnych, które są gotowe sprzedawać twoje produkty w modelu CPL (cost per lead) lub CPS (cost per sale). Skuteczność afiliacji zależy od typu produktu i nie zawsze jest skuteczna.

9. System poleceń

Dobrze prowadzony system poleceń może być sprawną maszyną generowania nowych leadów. Trzeba tu jednak bardzo dużej konsekwencji i wysiłku włożonego w budowanie relacji z obecnymi klientami i przekonania ich do przekazywania nam kontaktów do znajomych. Nie chodzi o ogólny program gratyfikowania poleceń, który wysyłamy za każdym razem po zakończonej z sukcesem sprzedaży, tylko o zindywidualizowane podejście do każdego klienta i osobistej prośbie o przekazanie namiarów na potencjalnego klienta.

10. Rozliczanie za efekt

Rozliczanie za efekt to rosnący trend w usługach marketingowych. Myśląc o rygorze budżetowym, szukaj agencji i freelancerów marketingowych, którzy są skłonni pracować w modelu CPA, CPL, CPS. Nie oznacza to, że całościowe koszty twoich działań promocyjnych będą dużo tańsze, ale będziesz miał pewność, że wszelkie prowadzone przez ciebie działania są celowe i mają bezpośrednie przełożenie na sprzedaż.

Opublikowano w kategorii: