Black HAT SEO czyli czego unikać w pozycjonowaniu strony www

Celem pozycjonowania tzw. SEO jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony www  w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową. Zazwyczaj klienci odwiedzają tylko te witryny, które pokazują się w top 10 wynikach czyli na pierwszej stronie wyszukiwania.

Praktyki i metody pozycjonowania można podzielić na te nie naruszające regulaminów wyszukiwarek (white hat SEO) i te niedozwolone, które nie są zgodne ze standardami i wewnętrznymi regulacjami firm takich, jak Google (black hat SEO).

Stosowanie metod niedozwolonych niesie bardzo poważne konsekwencje dla strony www. Google może nawet taką witrynę usunąć z indeksu. Dzieje się tak najczęściej, gdy strona bardzo szybko jest windowana w wynikach wyszukiwania na wysokie pozycje. Zazwyczaj przy metodach white hat SEO – pracy nad optymalizacją kodu, doborze odpowiednich treści, konsekwentnym pozyskiwaniem backlinków z witryn o podobnej tematyce itd. – szybkie uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania (jeśli zaczynamy od niskich pozycji, poniżej 100) jest niemożliwe. Pozycjonowanie to działanie długofalowe, a na pierwsze wyniki należy poczekać 2-3 miesiące lub dłużej. Jeśli strona szybko osiągnęła wysokie pozycje, może się okazać, że do jej pozycjonowania zastosowano praktyki black hat SEO.

Wykrywając takie praktyki Google może zastosować karę w postaci założenia filtru polegającą na obniżeniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania związanych z danym słowem kluczowym lub podjąć bardziej radykalne kroki i wykluczyć stronę z indeksu wyszukiwarki. Branżowe określenie takiej kary to zbanowanie strony skutkujące tym, że strona www w ogóle  nie jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania na daną frazę  kluczową.

Usunięcie takiego bana wcale nie jest proste. Najpierw trzeba naprawić złe praktyki i usunąć powód, za który została nałożona kara, a w dalszym kroku zwrócić się do Google o ponowne przywrócenie strony do indeksu. Jest to zadanie trudne i czasochłonne.

Black Hat SEO – jakich praktyk należy unikać?

Poniżej zostało opisanych kilka najbardziej popularnych metod black hat SEO:

  • cloaking – prezentowanie robotom wyszukiwarek innej treści niż faktyczny content, który jest dostępny dla użytkownika,
  • keyword stuffing – przesadne „upychanie” na stronie słów kluczowych, często nie do końca pasujących do kontekstu i treści strony,
  • ukrywanie słów kluczowych i linków – metody mogą być różne np. napisanie treści w kolorze tła, co sprawi, że nie będzie ona widoczna dla zwykłego użytkownika, ale zostanie zaindeksowana przez robota wyszukiwarki,
  • nieadekwatne do treści słowa kluczowe,
  • kopiowanie treści i opisów z innych witryn,
  • identyczne treści na różnych podstronach tego samego serwisu www,
  • korzystanie z systemu wymiany linków.

 

Opublikowano w kategorii: