7 kroków jak wybrać frazy kluczowe, które działają

Jak wybrać frazy kluczowe?

Prawidłowy dobór fraz kluczowych determinuje sukces działań marketingowych związanych z pozycjonowaniem. Celem jest wybór takich słów, które nie tylko zwiększą ruch na stronie www, ale przede wszystkim spełnią założony cel biznesowy np. sprzedaż produktu lub zapis na newslettera.

Wiele firm przykłada wciąż zbyt małą wagę do procesu doboru fraz kluczowych. Często buduje się listę, która jest tożsama lub zbliżona z nazwami produktów i ich funkcjonalnością, bez dogłębnej  analizy danych.

Tymczasem wybór słów kluczowych do pozycjonowania powinien być prowadzony etapami z zaangażowaniem większego zespołu osób mających kontakt z klientem i tych potrafiących obiektywnie przeanalizować dostępne dane. O to kilka zasad prawidłowego wyboru fraz kluczowych.

  1. Myśl jak Twój klient

Tworząc listę słów kluczowych dla pozycjonowania należy myśleć kategoriami potencjalnego klienta, który szuka rozwiązania bądź usługi. Wiedza, która jest wewnątrz organizacji jest niewystarczająca. Paradoksalnie zbyt duża znajomość rynku, rozwiązań i produktów sprawia, że jako właściciele lub znawcy swojego biznesu bardzo często nie jesteśmy w stanie określić sposobu myślenia naszych potencjalnych klientów.

Zawsze należy więc sięgać po zewnętrzne opinie obiektywnego użytkownika. Nieocenione są oczywiście wszelkie uwagi obecnych klientów, prześledzenie ich sposobu dotarcia do strony www, poznanie ich tzw. user experience i ich sposobu konwersji na cel. Należy konsultować frazy z obiektywnym zewnętrznym użytkownikiem, który może być potencjalnym klientem firmy. Konsultacje wewnętrzne nigdy nie zagwarantują kompletnego spojrzenia na wyszukiwanie fraz przez potencjalnego klienta i nie dadzą pełnego obrazu wariantów jego zachowania.

2. Twórz frazy problemowe, nie tylko produktowe

Bardzo często frazy kluczowe ustalane przez właściciela strony www koncentrują się mocno na produktach, usługach i ich zakresie funkcjonalnym. Tym samym wydaje się, że lista fraz jest kompletna ponieważ pokrywa swoim zakresem cały obszar funkcjonalny naszej oferty. Takie podejście do budowania fraz jest niekompletne i naraża nas na utratę wielu potencjalnych klientów.

Użytkownicy najczęściej szukają w Internecie rozwiązania swojego problemu, a nie konkretnego produktu czy usługi. Wpisują zapytanie związane z zagadnieniem, które chcą przeanalizować, szukają recepty i odpowiedzi na kwestie, która stanowi dla nich wyzwanie.

Przykładem może być instytut medycyny estetycznej, który jako frazę kluczową wybiera nazwę zabiegu np. mezoterapia igłowa, nie bierze jednak pod uwagę frazy problemowej np. jak leczyć łysienie u mężczyzn. Tym samym straci wiele cennych zapytań internetowych, które mogłyby generować wejścia na stronę www i zapisy na wskazane zabiegi.

Wnioskując należy zwrócić szczególną uwagę na potencjalne frazy, które są formułowane w postaci pytania czy zdefiniowania problemu. Po określeniu takich fraz musimy się zastanowić, gdzie będzie kierowany ruch z takich zapytań. Klient powinien trafić na stronę będącą konkretną odpowiedzią na jego pytanie. Strona internetowa musi więc posiadać podstrony problemowe opisujące rozwiązanie wskazanego problemu w powiązaniu z oferowanym produktem czy usługą.

Budowa i dobór fraz problemowych jest dużo trudniejszy niż fraz produktowych. Dodatkowa trudność polega na tym, że podstawowe narzędzie Google, z którego zawsze korzystamy określając listę fraz Planer Słów Kluczowych nie daje kompletnych sugestii fraz związanych z problemem czy pytaniem. Planer podpowiada dosyć precyzyjnie możliwe rozszerzenie fraz związanych z produktem/usługą (tu będzie nam również służyć szereg innych narzędzi opisanych tutaj), jednak nie wyświetla fraz związanych z pytaniem. Nie oznacza to, że nie można sprawdzić jak często te frazy są wyszukiwane. Takie dane można uzyskać, o ile do Planera wpiszemy konkretne zapytanie, które chcemy przeanalizować. Więcej o tym zagadnieniu na blogu firmy MOZ .

3. Twórz precyzyjne słowa kluczowe

Frazy kluczowe można podzielić na te ogólne i te w długim ogonie (ang. long tail). Frazy ogólne są zazwyczaj zbudowane z jednego lub dwóch wyrazów np. łóżko piętrowe. Fraza w długim ogonie to fraza złożona z więcej niż dwóch wyrazów, dokładnie precyzująca jakąś cechę rozwiązania lub produktu np. łóżko piętrowe z biurkiem.

Frazy w długim ogonie mają mniejszą liczbę wyszukiwań niż słowa kluczowe ogólne, będą więc generowały mniejszy ruch na stronie www. Nie oznacza to jednak, że nie przełożą się one lepiej na cel biznesowy – sprzedaż czy leady. Trafienie i wypracowanie dobrych słów kluczowych w długim ogonie będzie zbierało na naszą stronę www ruch z zapytań lepiej dopasowanych do funkcji naszego produktu i zwiększało potencjał konwersji na cel.

Nie należy jednak rezygnować z fraz ogólnych. One również – o ile prawidłowo dobrane – będą pracowały na nasze leady i sprzedaż. Trzeba przy tym pamiętać, że pozycjonowanie na takie frazy wymaga najczęściej walki z dużą konkurencją, co wiąże się z większymi kosztami. Musimy przeanalizować, jakie wyniki generują ogólne frazy vs. koszty jakie należy wydać na zbieranie takich zapytań.

4. Korzystaj z narzędzi sugerujących i analizujących słowa-klucze

W sieci istnieje wiele narzędzi pozwalających na zbadanie popularności słów kluczowych oraz podpowiadających jak poszerzyć listę fraz. Więcej informacji o narzędziach do analizy i sugerowania nowych słów kluczowych do pozycjonowanie znajdziesz w tym artykule. Warto korzystać z narzędzi wskazujących na popularność fraz oraz podpowiadające ich możliwe wariacje.

5. Pamiętaj o wyszukiwaniu lokalnym

Większość z małych i średnich biznesów ma ograniczony zasięg lokalny. Ich promocja on-line powinna również uwzględniać te warunki biznesowe. Tworząc frazy do pozycjonowania należy uwzględnić kraj, miasto, dzielnicę, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo i dodać je do listy słów kluczowych np. serwis rowerowy Mokotów

6. Sprawdzaj i analizuj

Pierwsza lista słów kluczowych do pozycjonowania nigdy nie będzie tą ostateczną. Nawet najlepsza analiza rynku nie przyniesie kompletnej wiedzy. Najlepszą miarą prawidłowości doboru słów będzie analiza ich skuteczności. Należy więc założyć, że praca nad słowami kluczowymi to proces otwarty i przygotować się na ich weryfikację w miarę, jak podpięte do strony narzędzia analityczne będą gromadzić historię odwiedzin, liczbę konwersji celów i ścieżek, które prowadziły do ich realizacji.

7. Testuj przed rozpoczęciem

Pozycjonowanie to długi proces, na którego pierwsze efekty trzeba poczekać nawet 2 -3 miesiące. Nie warto, więc inwestować w słowa kluczowe, co do których nie jesteśmy pewni. Jeśli tylko jest taka możliwość, warto rozważyć uruchomienie kampanii Google Adwords, która pozwoli nam w krótkim czasie zebrać wyniki dla poszczególnych słów kluczowych i prześledzić ich skuteczność. Taka analiza umożliwi wybór najlepszych fraz, które powinny być włączone do procesu pozycjonowania.

Opublikowano w kategorii: